Fas 3, där dumheten frodas



Jag trodde först att hon hade missuppfattat allt... eller att det var ett skämt... hon som skrev ett inlägg på Facebook där hon påstod att den som var i Fas 3 inte fick gå högskolekurser på distans utan att få indraget aktivitetsstöd även om man är närvarande full tid på sin Fas 3 plats och inte tar ut studiemedel.

 

Så jag skrev följande fråga på arbetsförmedlingens Facebooksida:

Är det sant att de som är deltagare i Fas 3 (sysselsättningsfasen ) inte kan studera på distans på en högskola med bibehållet aktivitetsstöd även om detta inte påverkar närvaron på sysselsättningsplatsen? 
Om detta är sant. Hur motiverar man denna regel?


Svaret jag fick från AF löd:

”Om utbildningen är studiemedelsberättigad så innebär det att man blir utskriven från åtgärden Jobb- och utvecklingsgarantin, oavsett om det är Fas 1, 2 eller 3. Däremot så har man möjlighet att ha en arbetsmarknadsutbildning ell

er en kortare utbildning - ej studiemedelsberättigad, exempelvis kurser som bildningsförbund som inte ger poäng eller betyg och som inte sker på programtiden. 
Du förstår säkert också att de skulle bli mycket orättvist om vissa måste ta studielån medans andra får aktivitetsstöd för att studera på högskola.”



Efter detta förbluffande svar så kom genast motfrågan:

Om man studerar på sin FRITID (kvällstid) och INTE tar studiemedel, varför är inte det tillåtet, detta är ju tillåtet om du har arbete, men inte som arbetslös i FAS3 ?

Svaret från AF är uppseendeväckande:

”Ja, jag kan förstå dina synpunkter men faktum är att rättigheter och skyldigheter ser lite olika ut beroende på om man är lönetagare eller uppbär aktivitetsstöd som är skattemedel. Så idagsläget är det dessa regler som gäller.”

Så arbetsförmedlingen gjorde en liten pudel där och ändrade från ”orättvisa” till att regelverket helt enkelt ser ut som det gör i dagsläget... Alltså gilla läget.

Men någonstans hoppas man ju att det finns en tanke bakom denna regel .. eller hade Fas 3 skaparna bara otur som vanligt?

Jag har försökt att hitta någon liten form av sunt förnuft eller logik i detta att stänga ute oss från möjligheten att på egen hand skaffa kunskap som kan öka vår konkurrenskraft på arbetsmarknaden men .. nej, jag kan inte hitta minsta lilla anledning.

Alltså om jag till äventyrs skulle vilja läsa ett främmande språk på distans som skulle hjälpa mig till ett jobb så säger reglerna stopp. Men... om jag däremot skulle vilja lära mig att luftvirka utan garn på medborgarskolan för att lära mig virka garnlöst på Fas 3.. ja, då är det plötsligt okej. Jag kanske till och med slipper betala kursavgiften.

Tydligen skall det gå bra att studera på halvtid med bibehållen a-kassa, om man kontaktar sin a-kassa och får det godkänt innan studierna påbörjas så till vida att man inte blivit inskriven i Jobb och Utvecklingsgarantin då man har a-kassedagar kvar.
Finns ingen logik i någonting. Varför skulle det gå bra med a-kassa, men ej aktivitetsstöd? Förklara det den som kan...

Några raka frågor till arbetsmarknadsminister Hillevi Engström.

Visste du om denna regel och hur förklarar du logiken bakom?

 

Tycker du att det är bättre samhällsekonomi att vi kostar aktivitetsstöd och anordnarbidrag i evighet än att vi får chansen att genom egna initiativ och studier kommer ut i arbete?

Jag förstår inget av hur ni tänkte där, gör du?


Kommentarer
Postat av: Juha

Svaret... Skit i att tala om att du studerar på distans och kvällstid. Det ligger ingen upplysningsplikt från skolväsendet gentemot AF.

2012-09-07 @ 21:30:49
Postat av: Per Stenquist

Idiotin bekräftar att alliansen är skapare av reglerna. Det handlar om att skapa omöjliga situationer och driva människor till vansinnets bortre gräns. Alliansregeringen skulle ha haft första tjing på hanteringen av icke önskvärda individer i trettiotalets Tyskland.

2012-09-07 @ 22:45:08
Postat av: Evy Karlsson

Samma idiotregel gäller dem som har försörjningsstöd.

2012-09-07 @ 23:54:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0